Het Schatgraven-project is ten einde. Afgelopen zondag hebben we alle schatten uitgestald en bekeken. De rijkdom van de Bijbel en de sacramenten,  de rijkdommen van ons leven (op het hart), de ‘pareltjes’ van ons geloof aan de ketting, de vruchten van de Geest, die God in ons doet groeien; en daarbij komt ook nog wat de kinderen hebben ‘opgegraven’: de Bijbels; het schaap dat teruggezocht en gevonden wordt door de goede Herder; de wereldbol, die ons vertelt van de Schepper, die alles zo mooi gemaakt heeft; het piepkleine zaadje, dat ons geloof voorstelt en dat kan uitgroeien tot een grote boom!

En zaterdagmiddag hebben we met een heuse schatkaart door Zwolle heen gelopen en zijn creatief met elkaar bezig geweest in de kerk; met een afsluitende BBQ. Het was allemaal prima georganiseerd! Klik hier voor de foto’s.

Het rode sleutelhanger-hartje dat als laatste uit de schatkist tevoorschijn kwam, is een herinnering voor ons allemaal aan het woord van Jezus: Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. Het is belangrijk om daar regelmatig weer van bewust te worden: welke schatten ben ik nu aan het najagen? En: is mijn hart nog wel bij de dingen van Jezus? Ik hoop dat het hartje je daar wat bij helpt. Maar nu begint het eigenlijk pas! Het delen en uitdelen van deze schatten-rijkdom in je leven.

Ik hoop dat je in deze periode hebt ontdekt dat jij echt iets kostbaars hebt om uit te delen. Waarmee je in en buiten de gemeente van Christus mensen blij kunt maken. Dat besef is de basis van een levende en missionaire gemeente. Wanneer we onze geloofs-schatten niet goed beheren,  hebben we weinig te delen met elkaar en verschraalt het gemeente-zijn. En dan hebben we ook weinig uit te delen,  waardoor van de grote opdracht van Matteüs 28:18-20 weinig terecht komt. Daarom geven we schatten uit de schatkamer een blijvende plek in de kerkzaal (in de zijbeuk). Zodanig dat we er telkens aan worden herinnerd. Loop er af en toe nog eens langs en blijf stilstaan bij één van die schatten op het hart, één van die parels van het geloof of één van die vruchten van de druiventrossen. Om je weer te binnen te brengen wat een rijkdom onze God aan onze hele gemeente geschonken heeft! En om God dan maar gewoon te bedanken daarvoor.